خشم رسانه ای هولی را به دانشگاه های پاکستان بازگرداند

مقامات آموزشی در پاکستان با اکثریت مسلمان دانشجویان دانشگاه را از جشن گرفتن هولی - جشنواره رنگ‌های هندو - طی دستوری بازداشته بودند اما پس از آن که خشم آنان را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت، عقب نشینی کردند.

مقامات آموزشی در پاکستان با اکثریت مسلمان دانشجویان دانشگاه را از جشن گرفتن هولی - جشنواره رنگ‌های هندو - طی دستوری بازداشته بودند اما  پس از آن که خشم آنان را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت، عقب نشینی کردند.

کمیسیون آموزش عالی پاکستان این فرمان را در 22 ژوئن، تنها دو روز پس از ممنوعیت برگزاری جشن هولی در محوطه دانشگاه به این دلیل که "فرسایش هویت اسلامی کشور" است، پس گرفت.

این دستور پس از آن صادر شد که ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد گروه هایی از جوانان با پودر رنگی یکدیگر را رنگی می کنند.

در دستوری که توسط شعیستا سهیل، رئیس کمیسیون امضا شده، آمده است که این صحنه‌ها "نگرانی را به همراه داشت و به طرز نامطلوبی بر وجهه کشور تاثیر گذاشت."

در دستور جدید، سهیل گفت که اطلاعیه قبلی آن «متأسفانه منجر به تفسیر نادرست شد» و پس گرفته شد.

رهبران اقلیت‌های مذهبی که از این عقب‌نشینی استقبال کردند، گفتند که هندوها و مسیحیان با تبعیض و خشونت مکرر در این کشور مواجه هستند، جایی که مسلمانان 97 درصد از جمعیت 230 میلیونی را تشکیل می‌دهند. هندوها فقط دو درصد را تشکیل می دهند.

جیپال چابریا، یکی از اعضای هندو کمیسیون ملی اقلیت های پاکستان، گفت که این عقب نشینی مانند "سیلی زدن به کسی و عذرخواهی بعدی بود.

سوال اصلی این است که چرا در وهله اول چنین دستوری صادر می شود. این یک دستور غیرقانونی بود زیرا قانون اساسی ما آزادی هر شهروندی را برای اظهار، عمل و تبلیغ دین خود تضمین می کند.» او به UCA News گفت.

روهیل ظفر شاهی، دبیرکل کمیسیون حقوق اقلیت‌های پاکستان، یک روز پس از صدور دستور گفت که سهیل را فراخواند و «نگرانی‌های اقلیت‌های مذهبی» را بیان کرد.

شاهی به UCA News گفت که سهیل به او گفت که این دستور پس از اعتراض برخی افراد به اقدامات در طول جشن هولی صادر شد و هیچ قصدی برای قربانی کردن هیچ مذهبی وجود نداشت.

سلمان صوفی، دستیار نخست وزیر شهباز شریف، گفت که وزیر آموزش و پرورش به این ممنوعیت اولیه «توجه جدی» داده است. وی در توئیتر خود نوشت: «هماهنگی مذهبی باید جشن گرفته شود تا به جای تفرقه در جامعه خود انسجام ایجاد کنیم.

در گذشته، پاکستان جشن های روز ولنتاین را ممنوع کرده، تبلیغات پیشگیری از بارداری در تلویزیون را ممنوع کرده و چندین رسانه اجتماعی را مسدود کرده و آنها را غیراخلاقی و مغایر با ارزش های اسلامی خوانده است.

سال گذشته، ایالات متحده پاکستان را در فهرست "کشورهای مورد توجه ویژه" برای آزادی مذهبی قرار داد.

خشم رسانه ای هولی را به دانشگاه های پاکستان بازگرداند

منبع:

https://www.ucanews.com/news/media-outrage-brings-holi-back-to-pakistan-

universities/101759

کد خبر 16450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =